آخر الأخبار

السيسي يهدد بإنزال الجيش للقرى! أبدى استعداده لترك السلطة ونشطاء يتفاعلون ويطالبونه بالرحيل

هدد الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي السبت 29 أغسطس/آب 2020  بإنزال الجيش إلى كل القرى والمدن في البلاد من أجل التصدي للتعديات على الأراضي ووقف بناء المنازل والمنشآت المخالف.

وفي نبرة من الانفعال، قال السيسي إنه على أتم الاستعداد لترك السلطة وطرح بقاءه في الحكم على الشعب في هيئة استفتاء إذا كان ذلك سيحقق مطالب الشعب كافة على حسب قوله على هامش افتتاحه مجموعة من المشروعات القومية في محافظة الإسكندرية عبر خاصية الفيديو كونفراس بحضور قادة من الجيش ورجالات الدولة من  بينهم رئيس الوزراء مصطفى مدبولي.

هخلي الجيش ينزل .. انفعال الرئيس السيسي بسبب مخالفات البناء

السيسي قال صراحة في المؤتمر على الهواء مباشرة: “لو أردتم أن أغادر ليس عندي مشكلة، لكن طالما هناك مكان للإصلاح أمامي، فسأتمسك فيه وأخلصه”.

في المقابل حذر السيسي من تأجيل المشروعات القومية لأن ذلك يؤثر سلباً على الدولة المصرية حسب قوله، وقال: “الدولة غابت قبل ذلك، ولا يمكن أن تغيب مجدداً، لأنها لو غابت مرة أخرى سنضطر للتأجيل (المشاريع)”.

السيسي لم يكتف بذلك بل اضاف: تأجيل المشاريع سيؤدي إلى غياب مصر لمئة سنة أخرى”. وقال “إما أن نقف ونحول مصر لدولة مضبوطة، إما أن أترك مكاني وأمشي من هنا، ويأتي أي شخص آخر يتولى البلاد ويضيعها ويخربها”.

فيما هاجم السيسي تذمر المواطنين من التصدي للاعتداء على الأراضي والبناء بالمخالفة للقانون وقال: “ما ينفعش الدولة تغيب تاني، لو غابت تاني، يبقى بتأجلوا التطوير 100 سنة، وأنا ما أقدرش أقبل كده، الناس هتبقى زعلانة ومتضايقة، لو مش عايزني أبقى موجود هنا ما عنديش مشكلة، مستحيل أبقى في مكان وأسيب الإصلاح بما يرضي الله”.

لكن السيسي قارب بين سد النهضة والتعدي على الأراضي الزراعية وقال محذراً المصريين: “الناس قلقلون جداً بخصوص سد النهضة والمياه، لكن موضوع التعدي على الأراضي الزراعية خطير جداً، ولن أقول بس النسبة لكنه خطير جداً”. 

في سياق آخر تحدث السيسي عن قلق المصريين من ارتفاع الدين العام الداخلي والخارجي، وقال الرئيس المصري: “إحنا قدامنا حل من الاتنين يا إما نبني البلد يا إما نتوقف، ولو توقفنا الدولة هتتراجع والشعب هيعاني”.

مضيفاً: “الحل هو الاقتراض بأرقام ميسرة إلى حد كبير، مع الوضع في الاعتبار قياسات الدين، والدخول به إلى الحدود الآمنة”.

في المقابل تفاعل نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي مع حديث الرئيس المصري الذي تحدث فيه عن استعداده لترك السلطة، ودشن النشطاء وسم مش عايزينك طالبوه بالرحيل 

يارب تتألم في المرض وتتعذب في نار جهنم يا فاجر#مش_عايزينك الله يخربيت اللي جايبينك ?

“مقدرش أقبل بكدا”..#السيسي من #الإسكندرية: “لو مش عايزني أبقى موجود هنا معنديش مشكلة، لكن لا يمكن أبدًا أبقى موجود إلا والإصلاح قدام عينيا” مين يحب يوجه له رسالة #امشي #مش_عايزينك

هو يعني لما يقولوله #مش_عايزينك هيعمل استفتاء نزيه بجد، ويمشي؟إذا كان بيتكلم “بجدية وحزم” بمنطق أنا للأبد .. لأن “لو جه…

هو إيه حكاية هاشتاج #مش_عايزينك ده.. إوعى ياريس تسمع كلام الناس اللي بتقول #مش_عايزينك.. كلنا معاك ومش هنقول #مش_عايزينك زيهم.قال #مش_عايزينك قال.. وجع في بطنكم

تخيلوا معايه هشتاغ #مش_عايزينك يتصدر عالميا في ساااعه واحده بستخيل يا بني ءادم ساعه واحده يتصدر هشتاغ زي دهيبقي الشعب مش طايقينه خلاص هيفرقعواوده معاهم??

‏اللهم اقذف فى قلبه الرعب واجعله يتمنى الموت ولا يدركه اللهم جمد الدم في عروقهاللهم أرنا فيه يومآ أسودآ واجعل عقابه في…

#مش_عايزينك

بيقولو هيلمو كل الناس اللي بتكتب هاشتاج #مش_عايزينكوانا من منطلق دوري الوطني مع القرار دا وباطالب بالقبض ع كل اللي يكتب…

المصدر

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى